syurga

syurga

Monday 16 May 2011

Ada hikmahnya bukan? ... tapi sampai bila harus ku menunngu kepulangn adik ku.. ya allah..berilah aku petunjuk..

desiran angin... yg menghembus..keluar tinkap rumahku itu...
semakin kuat..sehingga aku tidak bisa membuka mata..
setiap bait puisi yg aku karangi.. sudah jauh diterbangi angin yg rakus membawa semua helai kertasku pergi..
ingin ku capai.. tetapi..sudah jauh ia pergi..
segerombolan..kuda.. tiba2.. dtg di tepi telinga ku...
aku mendengar suara darinya... (YA ALLAHHHH!!!!) lalu aku tersentap..
wahai penunggang kuda... apa yang boleh saya bantu? insyaallah..jika ada perkara yang mungkin saya mampu bantu saya akan bntu... lalu degan pantas penunggang kuda itu menjawab.. tidak mengapa wahai anak muda..,aku hanya terkejut.. lidahku menjadi kelu,jantungku bagai sudah tidak berdegup..
ku lihat di dalam kamarku tadi anakku sudah hilang.. saat ku mencarinya.. aku mendapat satu berita melalui (sms) anak kamu sudahku mamah dan dicincang-cincang olehku! HAHAHAA... wahai anak muda.. mana mungkin seorag ayah seperti pakcik ini tidak tersentap.. pabila mendapat mesej melalui org yg tidak di kenali seperti ini... wahai anak muda.. bagaimana lagi pakcik mahu mencari.. sedangkan.. anak pakcik sudah mati dicincang oleh sibedebah itu... !! lalu.. dengan nada yang sederhana... aku menjawab persoalan pakcik itu... dgn selawat keatas nabi terlebih dahulu.. kemudian aku menarik nafas panjang.. kerna melihat seorang penunggang kuda ini rupanya kehilangan anak.. aku hanya mampu.. memberi rasa ketenangan seketika kepada pakcik itu.. hanya degan.. berkata.. pakcik..mungkin anak pakcik masih ada.. jgnlh pakcik berputus asa... pakcik,seandainya perkara itu benar,pakcik bersabarlah... kerna.. pakcik beruntung juga..wakaupun anak pakcik hilang... pakcik dapat juga tahu keadaan dan khabar anak pakcik.. berbanding saya pakcik... adik saya sudah setahun setegah hilang tanpa berita.. ibu saya sudah lama bersedih.. smpai sakait2.. sudah lama saya tidak meluhat hilai tawa ibu yg manis itu.. ya allah..,setiap mlm saya menghadap illahi... merintih sayu kpd tuhan.. tunjukilah di mana adik saya... mungkin ini semua ada hikmah yg allah hendak tunjuk pada kita pakcik.. tapi.. mungkin.. kita tidak tahu lagi.. atau kita tidak nmpak.. apa hikmah di sebaliknya.. moga allah.. beri petunjuk pada kita ya pakcik.. (dgn pntas.. mataku yg berkaca terus berderai tidak lagi mmpu menahan sebak... )lalu pakcik itu.. mengucapkn terimakasih.. dan pergi...    


semoga allah merahmati hidup kita...


hidup ini bagaikn satu roda yg tiada paksi.. jika allah kata jadi..maka jadilah ia.. 'kun fayakun!'
subhannallah.. hanya dia yg mengetahui segala-galanya... 

No comments:

Post a Comment